Een zeer belangrijke coördinerende en aansturende rol binnen de 
Ros Beiaardorganisatie was gedurende
5 decennia weggelegd voor intendant
Franki Hervent, de scenarist-regisseur van de laatste drie Ros Beiaardommegangen 1990, 2000 en 2010.


Als geboren en getogen Dendermondenaar kent hij de Ros Beiaardstad en in het bijzonder haar rijke folklore door en door. Als jonge stadsambtenaar kreeg hij in 1967 de opdracht om de toenmalige optocht van de drie Gildereuzen te herwaarderen en uit te bouwen tot een volwaardige Reuzenommegang. Hij nam zijn taak ter harte en maakte van ‘Katuit’ een aantrekkelijk en drukbezocht evenement waarin hij de Gildereuzen liet omringen met 1000 gekostumeerde figuranten en talrijke schitterende praalwagens. Hij stond in voor het scenario en de regie van maar liefst 46 Reuzenommegangen (van 1967 t.e.m. 2012).

Door zijn opgedane ervaring met Katuit werd hij ook nauw betrokken bij de Ros Beiaardorganisatie van 1975. Eveneens uit die periode dateert de oprichting van een stedelijke dienst Toerisme en Stadspromotie, met Franki Hervent als eerste diensthoofd. Hij bleef dit tot in juni 2007. Onder zijn leiding werd deze dienst door Toerisme Vlaanderen erkend als ‘Vlaanderen Infokantoor’ (hoogste kwalificatie).
Als belangrijkste realisaties werden genoteerd: de opstart van een gidsenkring die instaat voor het begeleiden van ongeveer 300 groepen per jaar; de herinrichting en functionele verbetering van het onthaalkantoor; de ontwikkeling van tientallen toeristische producten zoals fiets- en wandelroutes; de realisatie van talrijke aantrekkelijke folders en brochures en ten slotte de organisatie van zeer veel succesvolle evenementen zoals de zomerse terrasanimatie, Jazz in het Park, het dubbelfestival Vlaanderen Feest, Toerist in eigen stad, enz. Dankzij al deze realisaties staat Dendermonde nu stevig op de toeristische kaart.

De erkenning, in 2005, van het Ros Beiaard, de Gildereuzen en hun ommegangen als Unesco Werelderfgoed, vormde een hoogtepunt in zijn carrière en betekende een appreciatie voor de jarenlange inzet en creativiteit van iedereen die van dichtbij betrokken was bij de organisatie van de ommegangen.


Sponsors

 

NL logo 2016